کارشناس فروش عمده

09102292935 - ساعات پاسخگویی 8 تا 19

پشتیبانی فروش سایت

09102292934 - ساعات پاسخگویی 8 تا 19

بررسی سیستم صوتی خودرو و اجزای آن

اجزای سیستم صوتی خودرو مدیاکالا 1536x864 1

سیستم های صوتی با پخش کننده صوتی

همانطور که از عنوان این پاراگراف مشخص است این نوع از پک سیستم های خودرو از پخش کننده صرفا صوتی یعنی یکی از انواع رادیو پخش ها و یا رادیو فلش ها برخوردار هستند و در بقیه موارد مانند یک پک سیستم با مانیتور  می باشند لذا ما در این مقاله تمرکزمان را روی معرفی قسمت های مختلف سیستم صوتی خودرو گذاشته ایم.

سیستم های صوتی با پخش کننده صوتی و تصویری (مانیتورها)

در این نوع از پک سیستم های صوتی از پخش کننده های صوتی و تصویری یا مانیتور که در بازار به پد های اندرویدی شهرت دارند جهت پخش موزیک استفاده میگردد.

بخش های اصلی یک سیستم صوتی چیست؟

1- هدیونیت: (پخش های صوتی  –   پخش های تصویری)

اولین رابط بین کاربر و صوتی که از خودرو پخش می‌شود، هدیونیت است. چرا کار  را پیچیده کنیم؟ هدیونیت همان چیزی است که قدیمی‌ها به آن ضبط می‌گفتند.  کنسول اصلی که کاست درون آن قرار می‌گرفت و بعدها سی‌دی به‌جای آن آمد.  حالا هم که همه‌چیز ساده شده و با اتصال یک فلش USB یا اتصال به گوشی تلفن  همراه از طریق پورت AUX هزاران آهنگ در دسترس است. هدیونیت‌ها به‌مرور زمان  تغییرات گسترده‌ای کردند. نمونه‌های اولیه جعبه‌های سنگین و ساده‌ای بودند  که تنها رادیو روی آن سوار شده بود. بعدها با پیشرفت تکنولوژی و البته  ملاحظات امنیتی، کل هدیونیت را می‌شد از محفظه‌اش بیرون کشید. چند سالی که  از این قابلیت گذشت، شرکت‌ها کار را برای مصرف‌کننده ساده‌تر کردند. بعد از  آن فقط کافی بود که پنل یا قسمت جلویی هدیونیت را از جای خود جدا کنیم.

2- آمپلی فایر :

آمپلی فایر دستگاه تقویت صوتی است باعث می شود توان هدیونیت صوتی را بالا ببرد و صدای آن را بیشتر شود .

در حالی که صدای تولیدی توسط هر دستگاه صوتی به تنهایی قابل شنیدن نمی باشد ، بنابراین صدا باید به بخشی به اسم آمپلی فایر فرستاده شود تا طی چند مرحله تقویت و مهم تر از آن تفکیک سازی صوت انجام شود .

آمپلی فایر 4480بوشمن

سپس به بلند گو ها ارسال شود تا از آن صدا پخش شود .

3- ووفر (بلندگوی پسیو)

به طور کلی دو نوع ساب ووفر یا (بلندگو) به  نام‌های اکتیو و پسیو در بازار وجود دارد. البته به مرور تعداد ساب ووفرهای  پسیو در  حال کاهش هستند. اما هنگام خرید ساب ووفر به هر حال بهتر است به  این موضوع  توجه کنید. اما تفاوت این دو مدل از نام‌شان نیز تقریبا پیداست.

بهترن اسپیکر خودرو دنیا

ووفر پسیو یا بلندگو در مجموعه خود  دارای آمپلی فایر نیست. در نتیجه باید آمپلی  فایر  را به صورت جداگانه  برای آن تهیه کرد. این روش برای کسانی که  می‌خواهند  حداکثر اختصاصی‌سازی  را در سیستم صوتی خودروی خود پدید آورند  مناسب است.

4- ساب ووفر (بلندگوی اکتیو)

ساب ووفر را در زبان عامه ساب هم  می‌گویند. این دستگاه یکی از ادوات اصلی سیستم‌های صوتی است. دستگاهی با  صدای بم بسیار قوی که می‌تواند با ارتعاشات صدای خود موی تن شما را به لرزه  درآورد. ساب ووفرها در واقع یک بلندگو بر مبنای تولید صدای بم هستند. واژه  ووفر برگرفته از صدای سگ است؛ و اشاره به شدت و بم بودن صدای این بلندگو  دارد.

 ساب ووفر  اکتیو دارای یک آمپلی فایر داخلی است؛ و به طور مستقیم و بدون دردسر به سیستم صوتی و تصویری خودرو و… متصل شده و کار خود را آغاز می‌کند. هرچند ساب ووفرهای اکتیو امروزه دارای کیفیتی مثال‌زدنی هستند؛ و  تقریبا نیاز به تهیه جداگانه آن از آمپلی فایر این روزها کمتر احساس می‌شود.

دقت کنید که ساب ووفر یکی از مهم‌ترین  ارکان هر سیستم صوتی حرفه‌ای است. طبیعتا علاقمندان جدی موسیقی، حتی تصور  گوش دادن به موسیقی بدون ساب ووفر را نیز نمی‌کنند. ساب ووفرها انرژی و  هیجان را به موسیقی هدیه می‌دهند؛ و وجود آنها برای کامل بودن هر سیستم  صوتی حرفه‌ای ضروری است.

مدیاکالا ساب ووفر

5– میدرنج ها

همان طور که از نامش مشخص است، بلندگوهای میان رده طوری طراحی شده اند  که محدوده میانی طیف فرکانسی (تولید فرکانس های متوسط) را تولید کنند. از  آنجا که بلندگوهای میدرنج یا میان رده وظیفه تولید فرکانس های متوسط را  بر عهده دارند، عموماً از آن ها را در بلندگوهای 3 طرفه یا 4 طرفه استفاده می کنند.

یک بلندگو میدرنج برای تولید طیف گسترده ای از فرکانس های قابل شنیدن،  به یک ووفر (برای پوشش سطح پایین فرکانس) و یک تیوتر(برای پوشش سطح بالای  فرکانس) نیاز دارد.

 پاسخ فرکانسی دامنه بلندگوهای میان رده در محدوده 150 هرتز تا 5  کیلوهرتز می باشد. البته بلندگوهای میان رده مختلف، دارای فرکانس های  متفاوتی خواهند بود و کراس اوور بلندگوهای مختلف باند فرکانسی متفاوتی را  برای این بلندگوها ارسال می کنند. بنابراین، بیان هر محدوده خاص برای آن ها  کمی دشوار است.

بلندگوهای میان رده به دلیل توانایی خود در بازتولید فرکانس های میان  برد که مسلماً مهم ترین فرکانس های شنوایی انسان هستند، بیشتر مورد توجه  قرار می گیرند. بنابراین، حتی اگر بلندگوهای دو طرفه (با ووفر و تیوتر)  قادر به تولید فرکانس هایی در محدوده فرکانس های قابل شنیدن در محدوده  انسانی باشند. اما، استفاده از بلندگوی میان رده می تواند وضوح و عملکرد  بلندگو ها را با دقت بیشتری بهبود بخشد.

میدرنج خودرو e1685922565727

بلندگوهای میدرنج یا میان رده اغلب مشابه ووفرها هستند (هرچند ممکن است  کوچکتر طراحی شده باشند). قطر آن ها بسیار متغیر است. اغلب بین 5 تا 8 اینچ  است.

6-تیوتر خودرو

تیوتر ها تقریباً در ساخت همه بلندگوهای دو طرفه، سه طرفه و چهار طرفه  به کار گرفته می شوند. قطر اکثریت قریب به اتفاق تیوتر ها 1 اینچ (25 میلی  متر) است. این درایورهای سبک وزن کوچک قادر به ارتعاش بسیار سریع و  بازتولید فرکانس های سه گانه با جزئیات عالی هستند. بنابراین، تولید  بالاترین محدوده فرکانس را بر عهده دارند. این محدوده اغلب در محدوده 2  کیلوهرتز تا 20 کیلوهرتز است. اگرچه برخی از توییترهای تخصصی می توانند  امواج صوتی تا 100 کیلوهرتز را تولید کنند، بررسی سیستم صوتی خودرو و اجزای آن.

تیوتر پژو 206 و تیوتر پژو207 ایساکو فابریک

نکته: دقت داشته باشید که محدوده شنیداری شنوایی انسان به طور جهانی به عنوان 20 هرتز – 20 کیلوهرتز شناخته شده است.

گاهی اوقات می بینیم که از تیوتر ها به تنهایی استفاده می شود. اما، در  اکثر موارد آن ها همراه با ووفرها (که به محوطه احتیاج دارند) استفاده می  شوند.

توییترهای مدرن غالباً از  دیافراگم گنبدی شکل برای کمک به گسترش ناحیه توزیع صدا استفاده می کنند و  فرکانس های بالا را کمتر جهت دار می کنند. به طور طبیعی، فرکانس های پایین  جهت کمتری دارند (همه جانبه بیشتر) در حالی که فرکانس های بالاتر بیشتر جهت  دار هستند.

مهم ترین ویژگی بلند گو های اکتیو ، قابلیت هایی است که آمپلی فایر داخلی آن هم فراهم می کند. بررسی سیستم صوتی خودرو و اجزای آن

7سوپرتویتر

سوپر تیوتر معمولاً کوچکترین بلندگو است (اگرچه گاهی  اوقات قطر آن با  توییتر یکسان است). سوپر توییترها مانند توییترها برای  تولید محدوده کامل  فرکانس خود نیازی به محفظه ندارند. این دستگاه مسئول  تولید بالاترین فرکانس  های سیگنال صوتی است. به طور کلی در بلندگوهای 4  طرفه به همراه سوپر تیوتر ها از توییتر، بلندگوی میدرنج و ووفر استفاده می  شود. با این حال، در برخی موارد در بلندگوهای سه طرفه به همراه سوپر تیوتر  از تیوتر و ووفر نیز استفاده می شود.

سوپر تیوتر پاناتک ۳.۵ اینچ مدل PCT 2114 scaled

 جهت مشاهدهبررسی سیستم صوتی خودرو و اجزای آن و پک سیستم های پیشنهادی کارشناسان خبره سیستم های صوتی مدیاکالا کلیک نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo